ΑΚΙΝΗΤΕΣ ΖΩΕΣ
STILL LIFE (SANXIA HAOREN)

του Ζία Ζανγκ-Κε

Υπόθεση: Η παλιά πόλη του Fengjie έχει πλέον βυθιστεί. Οι πολίτες επιστρέφουν για να διασώσουν ό,τι μπορούν… και να αποχαιρετίσουν αυτούς που έχασαν.

Ο Han Sanming, ανθρακωρύχος, επιστρέφει ψάχνοντας την πρώην γυναίκα του που έχει να δει 16 χρόνια και την έφηβη κόρη του (που δεν έχει γνωρίσει ποτέ). Συναντιούνται στις όχθες του ποταμού Γιανγκτσέ και αποφασίζουν να ξαναπαντρευτούν…
Η Shen Hong, νοσοκόμα, ταξιδεύει στο Fengjie αναζητώντας τον άνδρα της, που έχει να δει δύο χρόνια. Όταν συναντιούνται στα Τρία Φαράγγια, αγκαλιάζονται τρυφερά αλλά με θλίψη καταλαβαίνουν ότι ό γάμος τους δεν έχει πια νόημα. Κι έτσι αποφασίζουν να χωρίσουν για πάντα…

Κυκλοφορία: 6 Μαρτίου 2008

 

Περισσότερα για την ταινία

«Ένα εμφατικό και μοναδικό πορτραίτο για όσους άφησε πίσω η μοντέρνα κοινωνία. Ένα σπάνιο υβρίδιο ντοκυμανταίρ και μυθοπλασίας, που μαγεύει με τη λιτότητά του.»


«Ένας περιθωριακός δημιουργός που τιμά την ευθύνη της πρωτοποριακής σκέψης. Τα νωχελικά πορτραίτα της κινέζικης ζωής στην ύπαιθρο έχουν τραβήξει την προσοχή της παγκόσμιας κριτικής και των μελετητών του κινηματογράφου. Ένα σινεμά που απαιτεί πίστη.»


«Δίνοντας μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια, ο Jia δημιουργεί ένα κομμάτι σπάνιας κινηματογραφικής ποίησης.»


«Έξι χρόνια μετά το εξαιρετικό PLATFORM, το STILL LIFE είναι εξίσου δυνατό ως προς τον εθνικό ερμηνευτικό σχολιασμό, δείχνοντας συμπάθεια για όσους έχουν πιαστεί στη δίνη της προόδου.»


«Η ταινία είναι υπέροχη. Ο Jia συνθέτει μερικά πολύ όμορφα πλάνα της επαρχίας και της ερειπωμένης πόλης. Νιώθεις μία μελαγχολία, αναμεμειγμένη με νοσταλγία, να αιωρείται. Κάτι που ταιριάζει όμορφα με το μινιμαλισμό της αφήγησης και προεκτείνει την ονειρική εντύπωση της ταινίας… σαν μία ανάμνηση, σχεδόν ξεχασμένη.»


«Μία ταινία που σου κόβει την ανάσα. Μία πανοραμική ιστορία του αποκλεισμού και της περιθωριοποίησης.»


«Η πέμπτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη είναι μία ακόμη δουλειά εκπληκτικής διαύγειας πάνω στις επιδράσεις της ακόρεστης φιλοδοξίας του έθνους για ανάπτυξη.»


«Ένα μαγευτικό πορτραίτο συνηθισμένων ανθρώπων, που έχουν χαθεί σε μέρη που δεν αναγνωρίζουν πια. Και έχουν χάσει αγαπημένα πρόσωπα για λόγους που δεν καταλαβαίνουν πια. Ο Jia Zang-ke κάνει τη στοχαστική του ιστορία απολαυστική,
με μαγικές στιγμές καθαρού κινηματογράφου, ενώ απέναντι στους χαρακτήρες του
-οι περισσότεροι από τους οποίους δεν είναι επαγγελματίες ηθοποιοί- διατηρεί ένα βλέμμα ντοκυμανταιρίστικο.»

 

Η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας 2006

Ένας περιθωριακός δημιουργός που τιμά την ευθύνη της πρωτοποριακής σκέψης. Τα νωχελικά εκτροχιασμένα πορτραίτα της κινέζικης ζωής στην ύπαιθρο, έχουν τραβήξει την προσοχή της παγκόσμιας κριτικής και των μελετητών του κινηματογράφου. Ο Χρυσός Λέοντας στο φεστιβάλ της Βενετίας, πέρασε σχεδόν απαρατήρητός. Όπως ακριβώς και ο υπαινικτικός, υπνωτιστικός φιλμικός λόγος του Ζία Ζανγκ-Κε. Ένα σινεμά που απαιτεί πίστη.

Σημείωμα σκηνοθέτη:

Μία φορά, μπήκα κατά λάθος σε ένα δωμάτιο και είδα πάνω στο γραφείο διάφορα χαρτιά καλυμμένα με σκόνη. Ξαφνικά, είχα την αίσθηση ότι ανακάλυπτα τα μυστικά μίας ήσυχης, ακίνητης ζωής. Το παλιό έπιπλο, τα χαρτιά πάνω στο γραφείο, τα μπουκάλια στη βιτρίνα και η διακόσμηση στους τοίχους… όλα αυτά δημιουργούσαν μία ατμόσφαιρα ποιητικής θλίψης. Η νεκρή φύση αναπαριστά μία πραγματικότητα που την παραβλέπουμε. Αν και ο χρόνος τής αφήνει βαθιά τα σημάδια του, η φύση εξακολουθεί να παραμένει ήσυχη και να κρατά τα μυστικά της ζωής.

Το STILL LIFE γυρίστηκε σε μία παλιά πόλη του Fengjie. Αυτό το μέρος γνώρισε τεράστιες αλλαγές εξαιτίας της κατασκευής του υδροηλεκτρικού έργου στα Τρία Φαράγγια: αμέτρητες οικογένειες που ζούσαν εκεί για πολλές γενιές, έπρεπε να μετακομίσουν σε άλλες πόλεις. Η παλιά πόλη του Fengjie, με ιστορία 2.000 χρόνων, κατεδαφίστηκε και βυθίστηκε για πάντα.

Μπήκα στην καταραμένη πόλη με την κάμερά μου, καταγράφοντας κατεδαφίσεις και εκρήξεις. Μέσα στον έντονο θόρυβο και την αιωρούμενη σκόνη, ένιωσα ότι ακόμη και σε ένα μέρος με τέτοια απελπισία, η ζωή θα μπορούσε να ανθίσει σταδιακά μέσα από υπέροχα χρώματα.

JIA ZHANG - KE

Νεκρή Φύση: Ο Νέος Κόσμος του Jia Zhang-ke

Μέσα από δύο διαφορετικές, παράλληλες ιστορίες αναζήτησης, το STILL LIFE παραθέτει -με δύναμη και ρεαλισμό- τα προβλήματα των ανθρώπων που προσπαθούν να συμβιβαστούν με τις αλλαγές από την ανέγερση του Φράγματος στα Τρία Φαράγγια και να συνεχίσουν, με όποιο τρόπο και… κόστος, τη ζωή τους.
Σε αντίθεση με τις προηγούμενες ταινίες του Jia, στις οποίες οι χαρακτήρες αναζητούσαν την επιτυχία/ευτυχία μακριά από τα ασφυκτικά όρια της αγροτικής ζωής, το Still Life αφορά αυτούς που έχουν μείνει πίσω, «ανθρώπινα ερείπια» σε μία πόλη που –κυριολεκτικά- θα βυθιστεί στην παλίρροια της παγκοσμιοποίησης. Θα έλεγε κανείς ότι η Νεκρή Φύση του τίτλου αφορά περισσότερο τους χαρακτήρες παρά το τοπίο, υπογραμμίζοντας εύστοχα (και ειρωνικά) τον κοινωνικό αντίκτυπο της διείσδυσης της Κίνας στην παγκόσμια αγορά και οικονομία.
Σε όλη την ταινία, ο Jia χρησιμοποιεί κεφάλαια με τίτλους όπως «Τσιγάρα», «Τσάι» «Καφές», τονίζοντας την κατάχρηση των καταναλωτικών προϊόντων στη σύγχρονη ζωή. Παράλληλα, τα προϊόντα αυτά λειτουργούν και ως (εύθραυστα) πλέγματα σχέσεων που συνδέουν τους ήρωες με τα (απόντα) αγαπημένα τους πρόσωπα: ένα παλιό πακέτο τσιγάρο πάνω στο οποίο είναι γραμμένη η διεύθυνση του (βυθισμένου πλέον) σπιτιού της γυναίκας του Sanming, καραμέλες βουτύρου που προσφέρει στον Sanming η γυναίκα του όταν σκέφτονται να ξαναρχίσουν τη ζωή τους μαζί… Έτσι, ο Jia υπαινίσσεται ότι ακόμη και μέσα από τις τραγικές συνέπειες του καπιταλισμού, κάτι καινούριο και διαφορετικό θα γεννηθεί…

Με extra γήινο σκηνικό το κολοσσιαίο Φράγμα σε μία τοπογραφία που θυμίζει εμπόλεμη ζώνη, αρειανό τοπίο και φουτουριστική αποικία, ο Jia καταφέρνει να αποδώσει το παράλογο ονειρικό τοπίο της βιομηχανικής ερήμου με τα μεγαλοπρεπή και τρομαχτικά αρχιτεκτονικά επιτεύγματα από τη μία, και της κοινωνικοοικονομικής χίμαιρας από την άλλη.

Το υδροηλεκτρικό έργο στα Τρία Φαράγγια : μύθοι, όνειρα, αλήθειες.
  • Ο ποταμός Γιανγκτσέ (Yangtze) είναι ο μεγαλύτερος ποταμός της Ασίας, έκτασης 6,300 χιλιομέτρων. Κατά τη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων, προκαλούσε πλημμύρες, με αποτέλεσμα χιλιάδες θύματα και φυσικές καταστροφές.
  • Το Φράγμα σχεδιάστηκε για τον έλεγχο των πλημμυρών. Η αρχική σύλληψη του σχεδίου ανήκε στον ηγέτη Sun Yat-Sen. Με την εγκαθίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας, ο Mao Tzedong πρότεινε ξανά το Έργο.
  • Για την έρευνα, το σχεδιασμό και την ανάπτυξη του Έργου χρειάστηκαν περίπου 4 δεκαετίες. Η κατασκευή ξεκίνησε επίσημα το 1994 και υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2008.
  • Το ύψος του φράγματος φτάνει στα 180m και το πλάτος του τα 2,5 χιλιόμετρα. Έχει 26 υδροηλεκτρικές τουρμπίνες, η συνολική ισχύς των οποίων υπολογίζεται ότι θα αγγίζει τα 18 gigawatt.
  • Θεωρείται ως η πιο σύνθετη και μεγάλη πηγή ενέργειας σε όλο τον κόσμο.
  • Η μεγάλη περιβαλλοντική οργάνωση «Φίλοι της Γης» επισημαίνει ότι το «Φράγμα των Τριών Φαραγγιών» και η λίμνη -μήκους περίπου 650 χιλιομέτρων- που σχηματίζεται πίσω από το φράγμα θα έχει «πνίξει» συνολικά 13 πόλεις, 4.500 χωριά και 162 αρχαιολογικές τοποθεσίες.
  • Ειδικοί από άλλες χώρες επισημαίνουν ότι η τεχνητή λίμνη έχει ήδη ρυπανθεί, ενώ είναι βέβαιο ότι το φράγμα θα μειώσει τη ροή στο Δέλτα του Γιανγκτσέ, ένα από τα σημαντικότερα υδάτινα οικοσυστήματα του πλανήτη.
ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ

Ο Ζία Ζανγκ-Κε είναι μια από τις ηγετικές φιγούρες της αποκαλούμενης «Έκτης Γενιάς» των κινέζικου κινηματογράφου, κληρονόμος του πνευματικού έργου των Ζανγκ Γιμού και Τσεν Κάιγκε. Σε αντίθεση με τα θεαματικά ιστορικά έπη της «Πέμπτης Γενιάς», οι νέοι διανοούμενοι του κινέζικου σινεμά παρήγαγάν ψυχωμένες ρεαλιστικές ταινίες όπου δεν υπάγονταν σε καμία κρατική επιχορήγηση. Οι ταινίες τους μελετούσαν τη συμπεριφορά καθημερινών ανθρώπων στο περιβάλλον τους, χωρίς να παραβλέπουν να καυτηριάζουν ζητήματα ταμπού στην σύγχρονη Κίνα, όπως: σεξ, γραφειοκρατία, ανεργία, εξάρτηση από τα ναρκωτικά, πορνεία και AIDS. Ο Ζία Ζανγκ-Κε κάνει έναν απολογισμό με δικά του λόγια: «Τη δεκαετία του ’80 οι σκηνοθέτες της «Πέμπτης Γενιάς» ήταν πραγματικοί ήρωες. Κατάφεραν να σπάσουν τα στεγανά του κινέζικου κινηματογράφου και να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο. Άλλαξαν χαρακτήρα όμως πολύ γρήγορα. Στις πρόσφατές ταινίες τους δεν μπορούν να δουν την εμπειρία του να ζει κάποιος στην Κίνα. Ο δικός μου τρόπος σκηνοθεσίας, μου επιτρέπει να περιγράψω την κινέζικη πραγματικότητα, χωρίς διαστρεβλώσεις». Οι αγαπημένοι του σκηνοθέτες είναι: o Γιασουχίρο Όζου, o Χου Χσιάο Χσιέν, o Ρομπέρ Μπρεσόν, o Φεντερίκο Φελίνι και ο Βιτόριο Ντε Σίκα, των οποίων και λατρεύει όχι μόνο τη δουλειά τους, αλλά και τη στάση που κράτησαν στην παγκόσμια βιομηχανία του θεάματος

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ:

STILL LIFE (2006)
THE WORLD (SHIJIE) (2004)
UNKNOWN PLEASURES (REN XIAO YAO) (2002)
PLATFORM (ZHANTAI) (2000)
XIAO WU (1997)
DU DU (1995)
XIAO SHAN GOES HOME (1995)


Επίσημο Site : 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Σκηνοθεσία: Zhang Ke Jia
Σενάριο: Zhang Ke Jia, Na Guan, Jiamin Sun
Βοηθός Σεναριογράφου: Sun Jianmin, Guan Na
Παραγωγή: Tianyan Wang, Pengle Xu, Jiong Zhu
Εταιρείες Παραγωγής : Shanghai Film Studios, Xstream Pictures
Πρωταγωνιστούν: Tao Zhao, Sanming Han, Zhubin Li , Hong Wei Wang, Haiyu Xiang , Lin Zhou
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Nelson Yu Lik-wai
Μουσική: Giong Lim
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Liang Jin-Dong, Liu Qiang
Μοντάζ: Jing Lei Kong
Σχεδιασμός Παραγωγής : Jing Dong Liang , Qiang Liu
Καλλιτεχνικός Σύμβουλος: Lin Xudong
Διεύθυνση Παραγωγής : Wang Yu
Εκτέλεση Παραγωγής : Chow Keung, Dan Bo, Ren Zhong-Lun
Χρονολογία παραγωγής: 2007
Χώρα παραγωγής : ΚΙΝΑ, ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ
Γλώσσα : ΚΙΝΕΖΙΚΑ (MANDARIN)
Διάρκεια: 108'
Εικόνα: Έγχρωμη
Είδος ταινίας : ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ, ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ
Ήχος : Dolby Digital
Καταλληλότητα : Portugal:M/12 (Qualidade) / South Korea:12 / UK:PG / Brazil:12
Διανομή: AMAFILMS

 


ΦΩΤΟ (κλικ για μεγέθυνση)


ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

http://www.imdb.com/
http://www.rottentomatoes.com/
http://www.allmovie.com/



Από Πέμπτη 12 Οκτωβρίου
στους κινηματογράφους
ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ 1, ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ & ΟΛΥΜΠΙΟΝ

Κινηματογράφος ΑΣΤΥ