WHAT NO ONE KNOWS

WHAT NO ONE KNOWS
DET SOM INGEN VED

του Σόρεν Κραγκ-Γιάκομπσεν
με τον Άντερς Μπέρτελσεν

Υπόθεση: Ο Τόμας, ένας μαριονετίστας με αινιγματικό παρελθόν προσπαθεί να ανακαλύψει το ξαφνικό χαμό της αδερφής του, Σάρλοτ. Ατύχημα ή δολοφονία; Ένα χαώδες παζλ θανάτου και κατασκοπείας. Για να ολοκληρωθεί, ο Τόμας θα έρθει αντιμέτωπος με την εξαφάνιση της κόρης του, με άγνωστα πρόσωπα από τη ζωή της αδερφής του, αλλά και τις ισχυρές μυστικές υπηρεσίες της χώρας. Τι είναι αυτό που ξέρουν και δεν ομολογούν;

RELEASED ONLY IN DVD

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ

 

Πρωταγωνιστούν:

    Anders W. Berthelsen... Thomas Deleuran
    Maria Bonnevie... Ursula
    Ghita Nørby... Ingrid Deleuran
    Henning Jensen... Lange-Erichsen
    Lars Mikkelsen... Marc Deleuran
    Marie Louise Wille... Marianne
    Sarah Juel Werner... Bea
    Sonja Richter... Charlotte
    Jonas Schmidt... Claus Jensen
    Sarah Boberg... Amalie
    Claus Gerving... Tyrfing Agent
    Kim Sønderholm... Tyrfing Agent
    Torben Jensen... Tyrfing Agent (voice)
    Katherine Høj Andersen... Amalie
    Karl Bille... Lastvognchauffør
    Mette Gregersen... Liv
    Baard Owe... Hemmingsen
    Rebekka Owe... Margrethe
    Rita Angela... Ældre dame
    Christian Grønvall... Tjener
    Vibeke Hastrup... Fru Lange-Eriksen

Σκηνοθεσία
Søren Kragh-Jacobsen

Σενάριο
Søren Kragh-Jacobsen
Rasmus Heisterberg
Søren Lassen (μυθιστόρημα)


Παραγωγή
Lars Bredo Rahbek

Μουσική
Kaare Bjerkø
Anders Trentemøller


Φωτογραφία
Morten Søborg

Μοντάζ
Janus Billeskov Jansen
Anne Østerud


Casting
Christian Grønvall
Rie Hedegaard
Jette Termann


Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Niels Sejer

Κοστούμια
Grith Deleuran
Anne-Dorthe Eskildsen


Χρονολογία παραγωγής
2008

Χώρα παραγωγής
ΔΑΝΙΑ, ΣΟΥΗΔΙΑ

Γλώσσα
ΔΑΝΕΖΙΚΑ, ΣΟΥΗΔΙΚΑ

Διάρκεια
99'

Εικόνα
ΕΓΧΡΩΜΗ 2,35:1

Είδος ταινίας
ΘΡΙΛΕΡ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εταιρείες Παραγωγής
Nimbus Film Productions
Hepp Film
Det Danske Filminstitut (funding)
Canal+ (funding)
Nordisk Film- & TV-Fond (funding)
Svenska Filminstitutet (SFI) (funding)
Sveriges Television (SVT) (funding)
TV2 Danmark (funding)

Διανομή
ΑΜΑ Films

 


WHAT NO ONE KNOWS

Περισσότερα για την ταινία (Δελτίο Τύπου)

ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΨΗ

Ύστερα από ένα επώδυνο οικογενειακό δείπνο, η Σάρλοτ ζητά από τον αδερφό της Τόμας, να τη συναντήσει το επόμενο βράδυ. Η πρόσκληση είναι αυστηρά προσωπική. Ενώ ο Τόμας πλησιάζει στο σημείο του ραντεβού, τον τυφλώνουν τα δυνατά φώτα ενός νοσοκομειακού. Λίγο αργότερα θα πληροφορηθεί πως η Σάρλοτ, μια έμπειρη κολυμβήτρια συν τις άλλοις, έχει πεθάνει από πνιγμό.

Ο Τόμας είναι ένας διάσημος μαριονετίστας, που ψυχαγωγεί μικρά παιδιά σε πάρτι. Μετά το δυσάρεστο συμβάν, αντιλαμβάνεται πως δεν είναι εξοικειωμένος με την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει. Αρχίζει να ψάχνει τα υπάρχοντα της αδερφής του, αναζητώντας απαντήσεις. Ανακαλύπτει μια λίστα από δηλητηριώδη χημικά και δυο φωτογραφίες. Η μια απεικονίζει το νεκρό πατέρα του και η άλλη τον συνάδελφό του από τον στρατό, Λάνγκε-Έρικσεν. Ο Τόμας έρχεται σε επαφή με τον Λάνγκε-Έρικσεν και στη συνάντησή τους είναι συγκαταβατικός, απαντά με ασάφειες και καταλαβαίνει ότι υπάρχει κάτι παραπάνω γύρω από το θάνατο της αδερφής του.

Η κολλητή φίλη της Σάρλοτ, Ούρσουλα, ανακοινώνει στον Τόμας πως μια γυναίκα από τη Σουηδία επικοινωνούσε με την αδερφή του. Η άγνωστη είχε περιγράψει στη Σάρλοτ το ζοφερό κόσμο μέσα στον οποίο είχε μπλεχτεί ο πατέρας τους. Στο μοιραίο ραντεβού, η Σάρλοτ είχε τη πρόθεση να μιλήσει στον Τόμας, πριν προσπαθήσει η ίδια να μάθει περισσότερα. Μετά από μικρή πίεση η Ούρσουλα συμφωνεί να βοηθήσει τον Τόμας, με στόχο να ενώσουν τα θραύσματα της ιστορίας.

Το μυαλό του Τόμας αρχίζει και παίρνει παράξενα μονοπάτια, με αποτέλεσμα, να καταλαμβάνεται από μια αίσθηση παράνοιας. Σαν να μην έφτανε αυτό, γυρίζοντας σπίτι βλέπει όλα τα στοιχεία που είχε συλλέξει μέχρι τώρα, εξαφανισμένα. Τα πάντα δείχνουν να οδηγούν στον Λάνγκε-Έρικσεν, που αυτή την εποχή ηγείται της συγχώνευσης δυο τμημάτων των μυστικών υπηρεσιών του στρατού. Ο Τόμας φοβάται ότι έχει να αντιμετωπίσει τον πλέον ισχυρό μηχανισμό της χώρας.

Ενώ επισκέπτεται την εν διαστάσει σύζυγό του, ο Τόμας ανακαλύπτει ότι η κόρη του αγνοείται. Καταλαβαίνει ότι δεν κινδυνεύει μόνο ο ίδιος, αλλά και οι άνθρωποι του κοντινού περιβάλλοντός του. Η κάθε του κίνηση καταγράφεται από κρυφές κάμερες και αόρατα μάτια. Τώρα πρέπει να ξεπεράσει το χρόνο, να σώσει τη κόρη του και να μάθει επιτέλους την αλήθεια.

ΤΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ

Το θεμελιώδες ερώτημα που τίθεται για τη χώρα μου, είναι το εξής: Τι αντιπροσωπεύει τελικά η Δανία; Είναι ένας μικρός, γραφικός, «αθώος» τόπος που τον λιβανίζουμε καθημερινά εγκωμιάζοντάς τον ή βρίσκεται διανοητικά υπό την ομηρία αντιδημοκρατικών δυνάμεων, που υποδαυλίζουν το χαλαρό και αυτάρεσκο προσωπείο του;

Υπό αυτή τη σκέψη ο σεναριογράφος Ράσμους Χέιστερμπεργκ και εγώ, καθίσαμε κάτω για δυο χρόνια με σκοπό την έρευνα, την επινόηση και το γράψιμο εντέλει μιας ιστορίας, που αναφέρεται σε συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος, το πολιτικό θρίλερ.

Εμπνευστήκαμε από το μυθιστόρημα του Σόρεν Λάσεν, με τίτλο «En Anden Tid». Εκεί ο κεντρικός ήρωας ρισκάρει και εισέρχεται σε μια αχαρτογράφητη περιοχή, για να ξεσκεπάσει το μυστικό που κρύβει ο δεύτερος πατέρας του, σχετικά με την υπηρεσία πληροφοριών. Η πλοκή του βιβλίου μας ενέπνευσε βαθιά και μας έβαλε να στοχαστούμε πάνω σε αυτή ελεύθερα. Το αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας είναι το «What No One Knows».

Η ταινίας έχει πολλά επίπεδα. Εντοπίζεται κυρίως στη υπηρεσία πληροφοριών του Υπουργείου Αμύνης της Δανίας και στο μυστικό που ο πρωταγωνιστής του φιλμ, Τόμας προσπαθεί να ξεσκεπάσει αφελώς. Η ιστορία μου παρείχε την ευκαιρία να δουλέψω μαζί με την Μαρία Μπονεβί, μια ηθοποιό που εκτιμώ αφάνταστα και τον Άντερς Μπέρτελσεν, που τον μου είχε αφήσει εξαιρετικές εντυπώσεις, από την πρώτη μας συνεργασία στο «Mifune». Εδώ υποδύεται τον Τόμας, έναν απογοητευμένο, στα όρια της κατάθλιψης μαριονετίστα, ένα παιδί της μαμάς όπου η γυναίκα του τον έδιωξε κακήν κακώς από το σπίτι. Όταν η αδερφή του πεθαίνει, χρησιμοποιεί το μυστικό που άφησε πίσω, για να συμμαζέψει τον εαυτό του, με απώτερο σκοπό να κερδίσει πίσω τη ζωή της κόρης και την αγάπη της γυναίκας του. Ο Τόμας είναι ίσως ο ιδανικός «ξεναγός» μέσα σε αυτό το λαβύρινθο, όπου ξυπνά κατά λάθος ένα «κοιμισμένο λιοντάρι». Ταυτόχρονα το «What No One Knows», σκιαγραφεί τη παράνοια την οποία εμείς οι Δανοί διαθέτουμε σε μεγάλο βαθμό, όπως και το τρομακτικό σενάριο της παρακολουθούμενης κοινωνίας, που δεν απέχει και πολύ από τη πραγματικότητα. Είναι περιττό να πούμε πως στη Δανία αυτό το μοντέλο ζωής, το έχουμε καταπιεί σαν χαπάκι.

Το φιλμ λαμβάνει χώρα κυρίως στην περιοχή Όρεσουντ και επί μέρους στη Κοπενχάγη και το Μάλμοε. Η σκηνή όπου ο Τόμας διασχίζει τη γέφυρα του Όρεσουντ, μεταμορφώνεται αμέσως σε μεταφορά για τους δυο κόσμους, στους οποίους ο Τόμας πηγαινοέρχεται. Ο ένας είναι η Κοπενχάγη απ’όπου κατάγεται και ο άλλος η Νότια Σουηδία, όπου εκεί βρίσκεται κρυμμένο το μυστικό της αδερφής του. Απόκρυφες πράξεις του παρελθόντος διεισδύουν όλο και πιο βαθιά μέσα του, μέχρι να αισθανθεί δυνατός για να τις αντιμετωπίσει.

Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με άλλη μια ταχύρυθμη περιπέτεια. Το κύριο μέλημά μου ως σκηνοθέτης είναι να τρυπώσω και να κατασκοπεύσω την εξέλιξη του ήρωα καθώς ανοίγει τη μια πόρτα μετά την άλλη, καταλήγοντας στις πιο οδυνηρές καταστάσεις.

Ο φωτογράφος Mόρτεν Σόμποργκ, με τη κάμερα στο χέρι, είναι υπεύθυνος για την υπέροχη δυναμική του φωτός, που διαπερνά όλη τη ταινία. Στη μουσική, η συνεργασία των Κάρε Μπιέρκο και Άντερς Tρεντεμόλερ είναι η ιδανική. Οι ποιητικοί ηχοτόποι του Tρεντεμόλερ, δένουν με το λυρισμό της Μπιέρκο και το αποτέλεσμα είναι μια πραγματική εμπειρία.

SOREN KRAGH-JACOBSEN, ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκε στη πρωτεύουσα της Δανίας, τη Κοπενχάγη, το 1947 και αποτελεί το γηραιότερο μέλος της ομάδας που διακήρυξε το «Δόγμα’95». Στη παρέα τον έφεραν ο Τόμας Βίντερμπεργκ και ο Λαρς φον Tρίερ. Υπήρξε ο αγαπημένος τους καθηγητής στο Danish Film School. Αφού αποφοίτησε σαν ηλεκτρολόγος μηχανικός το 1968, ταξίδεψε έως τη Πράγα για να σπουδάσει κινηματογράφο στη περίφημη σχολή FAMU (Film and TV School of the Academy of Performing Arts). Στη σχολή εξειδικεύτηκε πάνω στο ντοκιμαντέρ. Από το 1971 έως το 1983, δούλεψε για τη κρατική τηλεόραση της Δανίας (Danish Broadcast Corporation) και είχε την επιμέλεια των παιδικών προγραμμάτων. Η πρώτη του ταινία είχε τίτλο «Wanna See My Beautiful Navel» και βγήκε στον «αέρα» το 1977. Στη Δανία έγινε αμέσως ένα σύγχρονο κλασσικό έργο, προσδιορίζοντας το νεανικό φιλμ ως είδος, στις Σκανδιναβικές χώρες. Ακολούθησαν: «Rubber Tarzan» (1981), «Isfugle» (1983), «Guld Regn» (1986), «Emma’s Shadow» (1987), «The Boys from St Petri» (1991), «The Island on Bird Street» (1996), «Mifune» (1999) και «Skagerrak» (2003).

Οι ταινίες του Σόρεν Κραγκ-Γιάκομπσεν έχουν κερδίσει αρκετά βραβεία και διακρίσεις παγκοσμίως. Το φεστιβάλ που τον έχει τιμήσει ιδιαίτερα είναι αυτό του Βερολίνου, αφού εκεί κέρδισε το βραβείο καλύτερης παιδικής ταινίας με το «Rubber Tarzan» (1982), ενώ ο ίδιος ο σκηνοθέτης σήκωσε το ειδικό βραβείο της επιτροπής, το (1999), με την ταινία «Mifune».

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

«Μια λεπτοδουλεμένη σπουδή χαρακτήρων, που εξελίσσεται αναπάντεχα σε ένα έντονο πολιτικό θρίλερ, με γερές δόσεις μυστηρίου. Η υπέροχη και απαιτητική πλοκή, θα ικανοποιήσει και με το παραπάνω και τους πλέον φανατικούς οπαδούς του είδους. Ανακαλύψτε τη»
Hollywood Reporter

«Η παράνοια είναι το κέντρο βάρους σε αυτό το δανέζικο-σουηδικό θρίλερ συνομωσίας, που έχει ως οργανική βάση μια δυσλειτουργική οικογένεια. Ο βετεράνος σκηνοθέτης του «Δόγμα’95» Σόρεν Κραγκ-Γιάκομπσεν, ρίχνει τους «δογματισμούς» και εφορμά μέσα στους δαιδάλους ενός παρανοϊκού μυαλού».
Variety

Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ «ΔΟΓΜΑ’95»

«Η δεκαετία του ’60 νέκρωσε το κινηματογράφο, με αποτέλεσμα έκτοτε να υπάρχει μόνο συρρίκνωση. Ο στόχος ήταν σωστός, αλλά τα μέσα λάθος. Το γαλλικό «Νέο Κύμα», απεδείχθη κυματάκι που ξεβράστηκε στην ακτή και έγινε λάσπη. Σλόγκαν υπέρ του ατομισμού και της υποτιθέμενης ελευθερίας, λειτούργησαν για λίγο, αλλά οι αλλαγές δεν ήρθαν. Όλα ήταν μια αρπαχτή, όπως και οι σκηνοθέτες του «κινήματος». Το αντί αστικό σινεμά, μετατράπηκε πολύ γρήγορα σε αστικό, αφού η θεωρία πάνω στην οποία είχε βασιστεί, ήταν καθαρά μια σαθρή, αστική άποψη για τη τέχνη. Η έννοια του «δημιουργού» ήταν από την αρχή ένας ψευδεπίγραφος ρομαντισμός, που μας τυραννά μέχρι σήμερα. Το «Δόγμα’95», απορρίπτει τον ατομισμό και υπερασπίζεται τις συλλογικότητες. Οι νέες τεχνολογίες θα εκδημοκρατίσουν το σινεμά. Για πρώτη φορά ο καθένας θα μπορεί να κάνει ταινίες. Τώρα όσο ποτέ γίνεται σημαντικός ο όρος «avant –guard». Εξάλλου είναι ένας στρατιωτικός όρος. Πειθαρχία είναι η απάντηση. Το «Δόγμα’95» είναι ταινία και όχι αυταπάτη. Χρόνια τώρα οι ερμηνείες των ηθοποιών έχουν γίνει το Χρυσό Δισκοπότηρο και γύρω από αυτές χορεύουμε κάθε φορά. Οι εσωτερικές αναζητήσεις και σκέψεις μας ενδιαφέρουν και όχι η πόζα. Ακολουθούμε το δρόμο που χάραξαν οι Καρλ Ντράγιερ και Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, θέτοντας τους όρους μας:

1. Τα γυρίσματα πρέπει να γίνονται σε φυσικές τοποθεσίες. Απαγορεύεται η χρήση ξένων βοηθημάτων ή σκηνικών. Αν κάποιο βοήθημα είναι απαραίτητο για την υπόθεση, πρέπει να επιλεγεί η κατάλληλη τοποθεσία, που θα το περιλαμβάνει.
2. Ο ήχος δεν πρέπει ποτέ να παράγεται απουσία εικόνας ή και το αντίστροφο. Η μουσική δεν θα χρησιμοποιείται παρά μόνο όταν συμβαίνει, τη στιγμή που γυρίζεται η σκηνή.
3. Η κάμερα πρέπει να είναι χειροκίνητη. Επιτρέπεται οποιαδήποτε κίνηση ή ακινησία είναι εφικτή με το χέρι.
4. Το φιλμ πρέπει να είναι έγχρωμο. Ειδικοί φωτισμοί δεν είναι αποδεκτοί. Αν το φως δεν είναι αρκετό για την έκθεση, η σκηνή θα κόβεται ή θα αναρτάται στη κάμερα μια μικρή λάμπα.
5. Οπτικά εφφέ και φίλτρα απαγορεύονται.
6. Η ταινία δεν πρέπει να έχει υπερφυσική δράση. Δεν πρέπει να συμβαίνουν φόνοι, όπλα και τα λοιπά.
7. Απαγορεύονται χρονικές ή τοπικές μεταβάσεις. Αυτό σημαίνει ότι η ταινία συμβαίνει εδώ και τώρα.
8. Ταινίες που απεικονίζουν καθημερινά γεγονότα και καταστάσεις, δεν επιτρέπονται.
9. Το φορμά το φιλμ, πρέπει να είναι το ακαδημαϊκό των 35mm
10. Το όνομα του σκηνοθέτη δεν πρέπει να αναφέρεται στους τίτλους.

Επιπλέον απέχουμε του προσωπικού γούστου. Δεν είμαστε πλέον καλλιτέχνες. Αποφεύγουμε την δημιουργία ενός «έργου», καθώς θεωρούμε το στιγμιαίο σημαντικότερο του όποιου συνόλου. Πρωταρχικός στόχος είναι να αναδείξουμε την αλήθεια στους χαρακτήρες και τα τοπία. Για να το πετύχουμε αυτό είμαστε ικανοί να αντιπαρατεθούμε στο καλό γούστο ή και σε όποιους άλλους αισθητικούς παράγοντες και κανόνες».
ΛΑΡΣ φον ΤΡΙΕΡ
ΤΟΜΑΣ ΒΙΝΤΕΡΜΠΕΡΓΚ
ΣΟΡΕΝ ΚΡΑΓΚ-ΓΙΑΚΟΜΠΣΕΝ
ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΛΕΒΡΙΝΓΚ

Επίσημη συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα - Φεστιβάλ Βερολίνου 2008

ΕΠΙΣΗΜΟ SITE :

http://www.detsomingenved.dk/detsomingenved/


ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

http://www.imdb.com/
 http://www.myfilm.gr/


Από Πέμπτη 16 Νοεμβρίου
στους κινηματογράφους
ΑΣΤΥ & ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ

Κινηματογράφος ΑΣΤΥ