Wild at HeartΑτίθαση Καρδιά
Wild at Heart

του  Ντέιβιντ Λιντς

Υπόθεση:
Ο Σέιλορ Ρίπλεϊ (Νίκολας Κέιτζ) ερωτεύεται την Λούλα Πέις Φόρτουν (Λόρα Ντέρν), κόρη μίας πλούσιας πλην παρανοϊκής πρώην καλλονής με το όνομα Μαριέττα (Ντάιαν Λαντ). Οι δυο τους αναγκάζονται να ζήσουν χωριστά όταν ο Σέιλορ μπαίνει φυλακή για τον βάναυσο φόνο ενός κακοποιού που η Μαριέττα είχε προσλάβει για να τον σκοτώσει. Αφού αφήνεται ελεύθερος, ο Σέιλορ και η Λούλα αποφασίζουν να το σκάσουν στην Καλιφόρνια. Σύντομα όμως, η Μαριέττα θα αναζητήσει να πάρει εκδίκηση, κι έτσι η περιπλάνηση των δύο νέων στον Αμερικανικό Νότο θα εξελιχθεί σε καταδίωξη από αστυνομία, εγκληματίες, πληρωμένους δολοφόνους και πλήθος άλλων απειλητικών χαρακτήρων. Κατά την διάρκεια αυτής της επικίνδυνης πορείας, μία παθιασμένη ερωτική σχέση αναπτύσσεται ανάμεσα στον Σέιλορ και τη Λούλα, οι οποίοι παράλληλα μοιράζονται τις σκοτεινές αναμνήσεις ενός βίαιου παρελθόντος, αλλά και την αγάπη τους για τον Έλβις Πρίσλεϊ και τον Μάγο του Οζ.

[Έξοδος:  19/9/2013]

 

 

 

 

Ένα ιδιόμορφο, σουρεαλιστικό παραμύθι όπου η δύναμη της αγάπης θριαμβεύει έστω και την τελευταία στιγμή μέσα σε έναν κόσμο που είναι, όπως λέει η Λούλα, «σκληρός, άγριος και αλλόκοτος».

ΧΡΥΣΟΣ ΦΟΙΝΙΚΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 1990

Όπως συμβαίνει πάντα στον κινηματογραφικό σύμπαν που δημιουργεί ο Ντέιβιντ Λιντς, το καλό και το κακό είναι σαφώς διακριτά. Ο Σέιλορ και η Λούλα είναι δύο καλοί άνθρωποι οι οποίοι χάνονται μέσα σε έναν βίαιο κόσμο και μάλιστα κάποιες φορές παρασύρονται από αυτόν. Ο ίδιος ο Λιντς περιγράφει την ταινία του ως μία «μοντέρνα ρομαντική ιστορία δύο ανθρώπων, οι οποίοι βρίσκουν την αγάπη στην κόλαση», ενώ η Ιζαμπέλα Ροσελίνι χαρακτηρίζει τους ήρωες της ταινίας ως «παράξενα όντα που υπάρχουν περισσότερο στα όνειρα και στους εφιάλτες μας παρά στην πραγματικότητα.»

*

Ο παραγωγός Μόντι Μοντγκόμερι διάβασε το βιβλίο Ατίθαση Καρδιά: Η ιστορία του Σέιλορ και της Λούλα όταν ακόμα ο Μπάρι Γκίφορντ έγραφε τα δύο τελευταία κεφάλαια. Δύο μέρες αργότερα του ανακοίνωσε ότι θέλει να το κάνει ταινία και σχεδόν αμέσως μίλησε με τον φίλο του, Ντέιβιντ Λιντς, ο οποίος συμφώνησε να κάνει την σκηνοθεσία.

*

Η ταινία έγινε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Μέσα σε έξι ημέρες, ο Λιντς έγραψε το προσχέδιο του σεναρίου, το οποίο ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει ως «καταθλιπτικό, στερημένο από σχεδόν κάθε ίχνος ευτυχίας». Ουσιαστικά, ήταν ο τρόπος με τον οποίο ο Γκίφορντ είχε επιλέξει να κλείσει το βιβλίο του που δεν άρεσε καθόλου στον Λιντς. Στο τέλος του βιβλίου, ο Σέιλορ και η Λούλα χωρίζουν οριστικά, εξέλιξη την οποία ο Λιντς δεν έβρισκε αληθοφανή, δεδομένου του τρόπου που οι δύο ήρωες ένιωθαν ο ένας για τον άλλον. «[Το τέλος] δεν έμοιαζε ούτε στο ελάχιστο αληθινό! Είχε ίσως κάτι το cool, το οποίο όμως αδυνατούσα να καταλάβω.» Τότε ήταν που η αγάπη του Λιντς για τον Μάγο του Οζ άρχισε να επηρεάζει το σενάριο και κάπως έτσι – μετά την συμφωνία του Σάμιουελ Γκόλντγουιν Τζούνιορ, ο οποίος επίσης διαφωνούσε με το τέλος του βιβλίου – αποφάσισε να γράψει ένα διαφορετικό τέλος για την ταινία.

*

«Επρόκειτο για έναν απαίσιο, σκληρό κόσμο,» αναφέρει ο Λιντς σε συνέντευξή του, «και έτσι η επαναστατικότητα του Σέιλορ προσδίδει κάτι το ιδιαίτερο. Αλλά ένας επαναστάτης που ονειρεύεται τον Μάγο του Οζ, είναι κάτι το πραγματικά όμορφο.»
*

Με το που διάβασε το βιβλίο, ο Ντέιβιντ Λιντς είχε στο μυαλό του τους ηθοποιούς που ήθελε να ενσαρκώσουν τους βασικούς χαρακτήρες. «Ήξερα μ’ όλη μου την ύπαρξη ότι η Λόρα Ντερν είναι η Λούλα». Το ίδιο και με τον Νίκολας Κέιτζ και τον Σέιλορ. «Ήμουν απλά σίγουρος ότι ο Νίκολας είναι ο Σέιλορ – ένα ωραίο αγόρι, τρελά ερωτευμένο με το κορίτσι του, αλλά στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή.» Αντίστοιχα με τον Γουίλιαμ Νταφόε και την Ντάιαν Λαντ στους ρόλους του Μπόμπι Περού και της Μαριέττα, αντίστοιχα.

*

Η Ντάιαν Λαντ είναι η μητέρα της Λόρα Ντέρν και στην πραγματικότητα. Άλλη μία φορά μητέρα και κόρη είχαν παίξει μαζί σε ταινία, αλλά όταν η Λόρα ήταν ακόμα παιδί. «Σχεδόν είκοσι χρόνια πέρασαν μέχρι να είμαστε και πάλι μαζί στην κάμερα,» λέει η Λόρα Ντερν. «Κι όμως, δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή που να δυσκολευτούμε,» συνεχίζει.

*

Στην ταινία συμμετέχουν ορισμένα μέλη του καστ και του συνεργείου που είχαν εργαστεί και στην προηγούμενη δουλειά του Λιντς, Μπλε Βελούδο. Συγκεκριμένα, ο διευθυντής φωτογραφίας Φρέντερικ Ελμς, η σχεδιάστρια παραγωγής και ενδυματολόγος Πάτι Νόρις, ο μοντέρ Ντουέιν Ντάναμ, ο συνθέτης Άντζελο Μπανταλαμέντι και οι ηθοποιοί Ιζαμπέλα Ροσελίνι και Λόρα Ντέρν.

 

 

Wild at HeartΑτίθαση Καρδιά
Wild at Heart

του  Ντέιβιντ Λιντς

Υπόθεση:
Ο Σέιλορ Ρίπλεϊ (Νίκολας Κέιτζ) ερωτεύεται την Λούλα Πέις Φόρτουν (Λόρα Ντέρν), κόρη μίας πλούσιας πλην παρανοϊκής πρώην καλλονής με το όνομα Μαριέττα (Ντάιαν Λαντ). Οι δυο τους αναγκάζονται να ζήσουν χωριστά όταν ο Σέιλορ μπαίνει φυλακή για τον βάναυσο φόνο ενός κακοποιού που η Μαριέττα είχε προσλάβει για να τον σκοτώσει. Αφού αφήνεται ελεύθερος, ο Σέιλορ και η Λούλα αποφασίζουν να το σκάσουν στην Καλιφόρνια. Σύντομα όμως, η Μαριέττα θα αναζητήσει να πάρει εκδίκηση, κι έτσι η περιπλάνηση των δύο νέων στον Αμερικανικό Νότο θα εξελιχθεί σε καταδίωξη από αστυνομία, εγκληματίες, πληρωμένους δολοφόνους και πλήθος άλλων απειλητικών χαρακτήρων. Κατά την διάρκεια αυτής της επικίνδυνης πορείας, μία παθιασμένη ερωτική σχέση αναπτύσσεται ανάμεσα στον Σέιλορ και τη Λούλα, οι οποίοι παράλληλα μοιράζονται τις σκοτεινές αναμνήσεις ενός βίαιου παρελθόντος, αλλά και την αγάπη τους για τον Έλβις Πρίσλεϊ και τον Μάγο του Οζ.

[Έξοδος:  19/9/2013]

 

 

 

 

Ένα ιδιόμορφο, σουρεαλιστικό παραμύθι όπου η δύναμη της αγάπης θριαμβεύει έστω και την τελευταία στιγμή μέσα σε έναν κόσμο που είναι, όπως λέει η Λούλα, «σκληρός, άγριος και αλλόκοτος».

ΧΡΥΣΟΣ ΦΟΙΝΙΚΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 1990

Όπως συμβαίνει πάντα στον κινηματογραφικό σύμπαν που δημιουργεί ο Ντέιβιντ Λιντς, το καλό και το κακό είναι σαφώς διακριτά. Ο Σέιλορ και η Λούλα είναι δύο καλοί άνθρωποι οι οποίοι χάνονται μέσα σε έναν βίαιο κόσμο και μάλιστα κάποιες φορές παρασύρονται από αυτόν. Ο ίδιος ο Λιντς περιγράφει την ταινία του ως μία «μοντέρνα ρομαντική ιστορία δύο ανθρώπων, οι οποίοι βρίσκουν την αγάπη στην κόλαση», ενώ η Ιζαμπέλα Ροσελίνι χαρακτηρίζει τους ήρωες της ταινίας ως «παράξενα όντα που υπάρχουν περισσότερο στα όνειρα και στους εφιάλτες μας παρά στην πραγματικότητα.»

*

Ο παραγωγός Μόντι Μοντγκόμερι διάβασε το βιβλίο Ατίθαση Καρδιά: Η ιστορία του Σέιλορ και της Λούλα όταν ακόμα ο Μπάρι Γκίφορντ έγραφε τα δύο τελευταία κεφάλαια. Δύο μέρες αργότερα του ανακοίνωσε ότι θέλει να το κάνει ταινία και σχεδόν αμέσως μίλησε με τον φίλο του, Ντέιβιντ Λιντς, ο οποίος συμφώνησε να κάνει την σκηνοθεσία.

*

Η ταινία έγινε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Μέσα σε έξι ημέρες, ο Λιντς έγραψε το προσχέδιο του σεναρίου, το οποίο ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει ως «καταθλιπτικό, στερημένο από σχεδόν κάθε ίχνος ευτυχίας». Ουσιαστικά, ήταν ο τρόπος με τον οποίο ο Γκίφορντ είχε επιλέξει να κλείσει το βιβλίο του που δεν άρεσε καθόλου στον Λιντς. Στο τέλος του βιβλίου, ο Σέιλορ και η Λούλα χωρίζουν οριστικά, εξέλιξη την οποία ο Λιντς δεν έβρισκε αληθοφανή, δεδομένου του τρόπου που οι δύο ήρωες ένιωθαν ο ένας για τον άλλον. «[Το τέλος] δεν έμοιαζε ούτε στο ελάχιστο αληθινό! Είχε ίσως κάτι το cool, το οποίο όμως αδυνατούσα να καταλάβω.» Τότε ήταν που η αγάπη του Λιντς για τον Μάγο του Οζ άρχισε να επηρεάζει το σενάριο και κάπως έτσι – μετά την συμφωνία του Σάμιουελ Γκόλντγουιν Τζούνιορ, ο οποίος επίσης διαφωνούσε με το τέλος του βιβλίου – αποφάσισε να γράψει ένα διαφορετικό τέλος για την ταινία.

*

«Επρόκειτο για έναν απαίσιο, σκληρό κόσμο,» αναφέρει ο Λιντς σε συνέντευξή του, «και έτσι η επαναστατικότητα του Σέιλορ προσδίδει κάτι το ιδιαίτερο. Αλλά ένας επαναστάτης που ονειρεύεται τον Μάγο του Οζ, είναι κάτι το πραγματικά όμορφο.»
*

Με το που διάβασε το βιβλίο, ο Ντέιβιντ Λιντς είχε στο μυαλό του τους ηθοποιούς που ήθελε να ενσαρκώσουν τους βασικούς χαρακτήρες. «Ήξερα μ’ όλη μου την ύπαρξη ότι η Λόρα Ντερν είναι η Λούλα». Το ίδιο και με τον Νίκολας Κέιτζ και τον Σέιλορ. «Ήμουν απλά σίγουρος ότι ο Νίκολας είναι ο Σέιλορ – ένα ωραίο αγόρι, τρελά ερωτευμένο με το κορίτσι του, αλλά στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή.» Αντίστοιχα με τον Γουίλιαμ Νταφόε και την Ντάιαν Λαντ στους ρόλους του Μπόμπι Περού και της Μαριέττα, αντίστοιχα.

*

Η Ντάιαν Λαντ είναι η μητέρα της Λόρα Ντέρν και στην πραγματικότητα. Άλλη μία φορά μητέρα και κόρη είχαν παίξει μαζί σε ταινία, αλλά όταν η Λόρα ήταν ακόμα παιδί. «Σχεδόν είκοσι χρόνια πέρασαν μέχρι να είμαστε και πάλι μαζί στην κάμερα,» λέει η Λόρα Ντερν. «Κι όμως, δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή που να δυσκολευτούμε,» συνεχίζει.

*

Στην ταινία συμμετέχουν ορισμένα μέλη του καστ και του συνεργείου που είχαν εργαστεί και στην προηγούμενη δουλειά του Λιντς, Μπλε Βελούδο. Συγκεκριμένα, ο διευθυντής φωτογραφίας Φρέντερικ Ελμς, η σχεδιάστρια παραγωγής και ενδυματολόγος Πάτι Νόρις, ο μοντέρ Ντουέιν Ντάναμ, ο συνθέτης Άντζελο Μπανταλαμέντι και οι ηθοποιοί Ιζαμπέλα Ροσελίνι και Λόρα Ντέρν.

 

 

Συντελεστές Ταινίας

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιντς
Σενάριο: Ντέιβιντ Λιντς (βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μπάρι Γκίφορντ, 1989)
Φωτογραφία: Φρέντερικ Ελμς
Μουσική: Άντζελο Μπανταλαμέντι
Μοντάζ: Ντουέιν Ντάναμ
Παραγωγοί: Στιβ Γκόλιν, Μόντι Μοντγκόμερι, Τζόνι Σάιβατσον
Πρωταγωνιστούν: Νίκολας Κέιτζ, Λόρα Ντέρν, Γουίλιαμ Νταφόε, Κρίσπιν Γκλόβερ, Ντάιαν Λαντ, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Χάρρυ Ντιν Στάντον
Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ
Χρονολογία παραγωγής: 1990
Διάρκεια: 125΄

 

 

Φεστιβάλ Βραβεία Διακρίσεις

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ | ΒΡΑΒΕΙΑ | ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ


Η Ατίθαση Καρδιά βραβεύτηκε με Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών το 1990, αποτελώντας έτσι την δεύτερη κατά σειρά Αμερικανική ταινία στην οποία απονεμήθηκε αυτή η τιμητική διάκριση. Λίγο αργότερα, ο διευθυντής φωτογραφίας Φρέντερικ Ελμς βραβεύτηκε για την δουλειά του στην ταινία στα Independent Spirit Awards (1991).

Επιπλέον, η Ντάιαν Λαντ ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερου δεύτερου γυναικείου ρόλου (1990) και για Χρυσή Σφαίρα (1991), ενώ ο Γούιλιαμ Νταφόε ήταν υποψήφιος στην κατηγορία του καλύτερου δεύτερου ανδρικού ρόλου στα Independent Spirit Awards (1991). Τέλος, η ταινία ήταν υποψήφια για το Μεγάλο Βραβείο του Βελγικού Συνδικάτου Κριτικών Κινηματογράφου.


 

Βιογραφικό

 

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΛΙΝΤΣ Βιογραφικό Σημείωμα


Ο Ντέιβιντ Λιντς γεννήθηκε στις 20 Ιανουαρίου 1946 στη μικρή πόλη Μισσούλα στην πολιτεία Μοντάνα των ΗΠΑ. Μεγάλωσε σε μία ήσυχη μεσοαστική οικογένεια, η οποία μετακινούταν συχνά από πολιτεία σε πολιτεία λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων του πατέρα του.

Αρχικά ο Λιντς ήθελε να ασχοληθεί με την ζωγραφική κι έτσι παρακολούθησε μαθήματα σε διάφορες σχολές Καλών Τεχνών. Σε μία από αυτές ανακάλυψε την αγάπη του για τον κινηματογράφο, στον οποίο και τελικά αποφασίζει να αφοσιωθεί. Το 1971 μετακομίζει με την γυναίκα του και την κόρη του στο Λος Άντζελες, όπου και σπουδάζει σκηνοθεσία στην σχολή του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου (AFI). Εκεί ο Λιντς γυρίζει τις πρώτες του μεγάλου μήκους ταινίες και δημιουργεί το προσωπικό του ύφος, διχάζοντας ωστόσο πολλές φορές κοινό και κριτικούς. Παράλληλα, σκηνοθετεί για την τηλεόραση, αλλά αργότερα και για διαφημιστικές καμπάνιες γνωστών εταιρειών, όπως ο οίκος μόδας Dior.

Όπως ο ίδιος παραδέχεται, έχει επηρεαστεί περισσότερο από τον Ευρωπαϊκό κινηματογράφο, παρά από τον Αμερικάνικο. «[Οι ευρωπαϊκές ταινίες είναι που] σε καθηλώνουν και συνεπαίρνουν την ψυχή σου», έχει πει χαρακτηριστικά. Συγκεκριμένα, ο Λιντς έχει δηλώσει ότι θαυμάζει ιδιαίτερα την δουλειά των Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Φεντερίκο Φελίνι, Βέρνερ Χέρζοκ και Ζακ Τατί.

Οι ταινίες του διακρίνονται για τις ονειρικές τους εικόνες και την σουρεαλιστική τους δομή, μέσω των οποίων ο Λιντς δημιουργεί μία ατμόσφαιρα μαγικού ρεαλισμού. Η βία, η εξωτερική δυσμορφία των χαρακτήρων καθώς και η παρατήρηση των κρυφών επιθυμιών των ηρώων του υπάρχουν συχνά στις ταινίες του.

«Ως παιδί, μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον με κομψά σπίτια, κατάφυτους δρόμους, μπλε ουρανούς, ξύλινους φράχτες, πράσινο γρασίδι και κερασιές. Όπως ακριβώς, δηλαδή, φαντάζεται κάποιος την μεσοαστική Αμερική. Αλλά οι κερασιές εκκρίνουν ένα πηχτό υγρό, το οποίο προσελκύει μαύρα, κίτρινα και ορισμένα κόκκινα μυρμήγκια γύρω του. Έτσι ανακάλυψα ότι, αν κανείς κοιτάξει λίγο πιο προσεχτικά αυτόν τον όμορφο κόσμο, θα βρει πάντα από κάτω κόκκινα μυρμήγκια. Επειδή μεγάλωσα σε έναν όμορφο κόσμο, οτιδήποτε άλλο ήταν μία αντίθεση.»

Φιλμογραφία

Eraserhead – 1977
The Elephant Man – 1980
Dune – 1984
Blue Velvet – 1986
Wild at Heart – 1990
Twin Peaks: Fire Walk with Me – 1992
Lost Highway – 1997
The Straight Story – 1999
Mulholland Drive – 2001
Inland Empire - 2006

 

Κριτικές

 

ΚΡΙΤΙΚΕΣ


Το εκκεντρικό παραμύθι του Ντέιβιντ Λιντς είναι ένας θρίαμβος από εντυπωσιακές εικόνες και κωμικά ευρήματα.

Rolling Stone

Ο κύριος Λιντς πήρε αυτή την ζωηρή ιστορία και την εξύψωσε σε ένα ιδιόρρυθμο έπος που μας πάει πίσω στις πρώτες μέρες της Pop Art.

New York Times

Μία εξαιρετική δουλειά.

Chicago Tribune

Εντυπωσιακά βίαιο και φλογερά ερωτικό.

The Village Voice

Η Ατίθαση Καρδιά μοιάζει με  μια τρελή κούρσα με τρενάκι του λούνα παρκ. Μια πορεία προς τη λύτρωση μέσα από μία σκοτεινή Αμερικάνικη καρδιά.

Variety


 

Press Book

 

 

Press Book

 

Click here to DOWNLOAD (.PDF format)

 

Φωτογραφίες

 

 

 

Trailer

 

 

 

 

 

 


Από Πέμπτη 16 Νοεμβρίου
στους κινηματογράφους
ΑΣΤΥ & ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ

Κινηματογράφος ΑΣΤΥ